Prestupná stanica / Ján Šipöcz / 12.8.-14.10.2018 / Display BSC

vernisáž výstavy: sobota, 11.8.2018 od 19:30
Display BSC, Galéria Jozefa Kollára, Banská Štiavnica

Počas umeleckej rezidencie v prestupnom móde stanice vytvoril autor vo fotografických predlohách nové vizuálne situácie a prepojenia. Jeho municiózna práca na malých formátoch nájdených diapozitívov je v kontraste s takmer deštrukčnými zásahmi, ktoré majú po vyzväčšovaní radikálnu grafickú estetiku.
XI.výstava v našich projektových priestoroch v centre mesta už čoskoro ako sprievodný program letného festivalu 4 ŽIvly.
Výstavu organizuje Banská St a nica Contemporary a je súčasťou ročnej dramaturgie tohto rezidenčného centra, ktoré v roku 2018 podporuje Fond na podporu umenia.


Po niekoľkoročnej epizóde v pražskom prostredí, kde Jána Šipöcza držala viac privátna príťažlivosť ako umelecká scéna, po skúsenosti s prácou na plný úväzok pre “fotografický supemarket” sa autor na
jar 2017 rozhodol vrátiť späť do Bratislavy.

Tento medzistav, životnú ruptúru sme využili a pozvali autora, ešte nevybaleného do štiavnického azylu. Staničný ateliér, izba na periférii mesta boli mesiac jeho prestupnou stanicou, tranzitným miestom s ešte nejasným osobným aj umeleckým cieľom. Cítiť len, že chce fotografiu robiť ináč… Marec býva v Štiavnici neatraktívny. Silvestrovské petardy už odozneli, a kúpanie v tajchoch je v nedohľadne. Dni sú krátke, zvyčajne ponuré. Každý záblesk slnka v človeku prebúdza ten zatiaľ nejasný pocit dovolenkára vo vlastnom meste. Šipöcz postupne vybaľuje igelitku plnú suvenírových diapozitívov (jeden zo šťastných nákupov na blšáku) z dovolenkových destinácií a v takmer klauzúrnej samote za zvukov odchodov a príchodov vlakov do nich vyškrabáva alebo vypaľuje stigmy. Sú to traumy z nesplnenných či životom korigovaných zážitkov? Je to vedomé ničenie ideálneho, už sto krát videného dovolenkového raja, ktorý sa v plynutí času mení na komoditu? Je za tým snaha úplne sa vymaniť z pozície fotografa, ktorý robí len pekné obrázky? Je to náznak skoncovania s fotografiou cez jej fyzickú deštrukciu? Šipöczove preškrabávané diapozitívy a ich galerijná prezentácia formou ink-jet tlačí s posterovou vizualitou má už viac spoločného s grafikou než s fotkou (podobný princíp využíval v slovenskom prostredí grafik Juraj Poliak ). Rastre a šrafúry vytvárajú obraz v obraze ,lineárne začisťujú až príliš jednoduchú idilickú krajinu. Momenty, ktoré si v mysli uchovávame sa menia. Ideál, spomienka časom vybledne, opozerá sa. Fotograf v každom z nás vytvára tisíce identických fotiek. Šipöcz z reprodukcie vytvára
originál. Kolekciu fotografií na výstave dopĺňa séria malých objektov nainštalovaných na “pracovný stôl” vo voľnej kompozícii, ktorej sa návštevník môže aj dotknúť. Sú rozpracovaným komentárom autora k
vlastným denným obsesiám, zberateľstu, náhode aj novým konceptom uvažovania o fotografii vystupujúcej z klasických plošných foriem.

Ján Šipöcz (1983) absolvoval v roku 2009 Katedru fotografie a nových médií na VŠVU. Je zakladajúcim členom združenia Photoport (2006), ktoré sa venuje publikačnej činnosti, propagácii slovenskej
fotografie a v kamennom priestore galérie v bratislavskej Petržalke aj organizovaniu výstav a sprievdného programu. V roku 2011 bol finalistom Ceny Oskára Čepana. Medzi rokmi 2009-2017 žil v Prahe.
Absolvoval niekoľko rezidenčných pobytov. Aktuálne žije v Bratislave.

Priestor Display BSC je malý projektový, výstavný priestor, ktorý vznikol na prvom poschodí Galérie Jozefa Kollára v centre Banskej Štiavnice (nám. Sv. Trojice). Od roku 2016 v ňom predstavujeme
projekty, autorov a autorky, ktorí tvorili na Banskej St a nici. Výstavu organizuje Banská St a nica Contemporary a je súčasťou ročnej dramaturgie tohto rezidenčného centra, ktoré v roku 2018 podporuje Fond na podporu umenia.

BANSKÁ ST A NICA  novinky  Display bsc 
26. júl. 2018