Tomáš Džadoň, Je to atrakcia alebo to padá? / inštalácia vo verejnom priestore, júl-december


Autor Tomáš Džadoň o inštalácii hovorí “K panelákom som sa nedostal náhodou. Obsesívne som sa zaoberal myšlienkou, čo s tou tradíciou, od ktorej nás minulý režim tak dôslednej odstrihol. V určitej chvíli som si uvedomil, že pre moju generáciu sa paneláky, resp. zbytky minulého režimu, stali novou tradíciou. Panelák sa, skôr či neskôr, stane „novou drevenicou“ (Palo Fabuš). Prehrou socializmu v roku 1989 bol vystavený testament svetu, ktorý moja generácia zažila v procese dospievania, čiže v čase, ktorý ťa najviac formuje pre ďalší život. To je silný emocionálny otras, čím si odôvodňujem záujem o túto tému nielen u mňa, ale v umení bývalého východného bloku po roku 2000. Myslím si, že po období archeologicko – konceptuálnej obsesie je čas vykročiť na sídlisko.”
Inštalácia vo verejnom priestore bola realizovaná vďaka podpore Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.


Slovenský umelec Tomáš Džadoň /1981, Poprad/ žijúci v Prahe, vychádza z grafiky, ale najartikulovanejšie sa vyjadruje v priestore pomocou inštalácií. V nich dlhodobo pracuje s vybranými motívmi ako je slanina, drevenica, ale tiež panelák. Držiteľ Essel Award 2007, finalista Ceny Oskára Čepana a Ceny Jindřicha Chalupeckého z roku 2009 stavia diváka pred otázku,ako sa vysporiadať so svojou vlastnou minulosťou, ktorá mu bola skrz kultúru jeho predkov odovzdaná. Či už divák vďaka Džadoňovým dielam skĺzne k nostalgii, alebo nie, nezostane ľahostajným. Aktuálne autor pracuje na monumentálnom projekte Pamätníka ľudovej architektúry, ktorý realizuje pre Košice 2013.

archív 
04. júl. 2011