Taiyo Onorato & Nico Krebs / Medzinárodná vesmírna stanica / október 2017

Pred rokom sme počas realizácie projektu Tatrahundert objavili verejnosti uzavretú zastávku TEŽ v Dolnom Smokovci. Malá architektúra a jej hibernačný stav nás okamžite zaujali. V lete 2017 sme si stanicu prenajali, vyčistili a pozvali prvých umelcov. Počas októbra prezentujeme pilotnú výstavu, možný scenár, ktorý môže byť alternatívou pre využitie tejto nepotrebnej zastávky. Vzniká pracovný/rezidenčný/výstavný priestor TATRY 73.

“6 miliárd ľudí mi fandí, ale väčšina sa diví prečo to robím.” Tak znie úvodná replika hlavného hrdinu filmu Do neznáma (Approaching the Unknown) z roku 2016. Muž, vedec v ňom smeruje sám, v kozmickej lodi zo Zeme na Mars, s vedomím, že ide o cestu jednosmernú. Citát môže byť parafrázou k pocitu švajčiarskeho umelca Nico Krebsa, ktorý v bývalej čakárni zastávky , za zatvorenými dverami, odrážajúci otázky okoloidúcich zvedavcov vytváral v izolácii vlastné, umelecké prostredie.


Počas septembrových dní vznikala priamo v bývalej čakárni zastávky TEŽ Dolný Smokovec miestošpecifická inštalácia švajčiarskeho autorského dua Taiyo Onorato a Nico Krebs. Čakáreň, pre verejnosť od roku 2013 zavretú, premenili na laboratórium, čiernu komoru, priestorovú, voči okolitému sveta odizolovanú kapsulu. Sklenené tabule, cez ktoré donedávna prenikalo svetlo sa stali projekčnou plochou, na ktorú sa fotografickou technológiou premietajú častice vonkajšieho “vesmíru”. Experimentálna poloha série fotogramov (fotografická technika, bez fotografického prístroja) odkazuje na limitovanú prácu počas rezidenčného pobytu, improvizované podmienky aj squatovanie umeleckej produkcie v utilitárnom prostredí. Čakanie (priamy odkaz na pôvodnú funkciu priestorov) sa stáva v nekonečnom vesmíre platformou pre prácu a vznik nových diel.

Taiyo Onorato (*1979 Zurich) a Nico Krebs (*1979 Winterthur), pracujú od roku 2003 na spoločných projektoch. Študovali fotografiu na University for Arts v Zurichu. Fotografické médium využívajú len ako jednu z možných ciest pri budovaní komplexných inštalácií, inscenovaných až surreálnych obrazov. Často pracujú s klasickými technikami a aj v nepriaznivých podmienkach fotia radi na “veľký formát”. Premyslené výstavné celky zahusťujú fotkami, objektami a  projekciami. Objavovanie “nových území” sa premieta aj do ich najznámejšieho projektu EURASIA realizovaného v  roku 2013, kedy sa vydali na cestu naprieč Európou smerujúc do kultúrne aj spoločensko-politicky odlišnej Ázie (zo Švajčiarska do Ukrajiny, Gruzínska, Azerbajdžanu, Turkmenistanu, Uzbekistanu, Kazachstanu, Ruska a Mongolska.) V tomto roku boli finalistami prestížnej ceny Deutsche Börse Photography Foundation Prize 2017.

BANSKÁ ST A NICA  novinky  TATRY 73  archív 
01. okt. 2017